loading...
راز و نیاز
سید احمد موسوی بازدید : 240 چهارشنبه 02 آذر 1390 نظرات (0)

احكام مسجد


مسأله 900
نجس كردن زمين وسقف وبام وطرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر كس بفهمد كه نجس شده است بايد فورا نجاست آن را بر طرف كند . و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكنند ، و اگر نجس شود نجاستش را بر طرف نمايند ، مگر آن كه واقف آن را جزء مسجد قرار نداده باشد .
مسأله 901
اگر نتواند مسجد را تطهير نمايد ، يا كمك لازم داشته باشد وپيدا نكند ، تطهير مسجد بر او واجب نيست ، ولي اگر بياحترامي به مسجد باشد بنابر احتياط واجب ، بايد به كسي كه ميتواند تطهير كند اطلاع دهد .
مسأله 902
اگر جائي از مسجد نجس شود كه تطهير آن بدون كندن يا خراب كردن ممكن نيست بايد آنجا را بكنند ، يا اگر خرابي زياد لازم نميآيد خراب نمايند ، و پر كردن جايي كه كنده‌اند ، و ساختن جائيكه خراب كرده‌اند واجب نيست . ولي اگر آن كس كه نجس كرده بكند يا خراب كند در صورت امكان بايد پر كند و تعمير نمايد .
مسأله 903
اگر مسجدي را غصب كنند و بجاي آن خانه و مانند آن بسازند . كه ديگر بآن مسجد نگويند باز هم بنابر احتياط واجب نجس كردن آن حرام و تطهير آن واجب است .
مسأله 904
نجس كردن حرم امامان عليهم السلام حرام است . و اگر يكي از آنها نجس شود ، چنانچه نجس ماندن آن بياحترامي باشد ، تطهير آن واجب است ، بلكه احتياط مستحب آن ست كه اگر بياحترامي هم نباشد آنرا تطهير كنند .
مسأله 905
اگر حصير مسجد نجس شود ، بنابر احتياط واجب بايد آن را آب بكشند ولي چنانچه بواسطه آب كشيدن ، خراب ميشود وبريدن جاي نجس بهتر است ، بايد آنرا ببرند و اگر كسي كه نجس كرده ببرد بايد خودش اصلاح كند .
مسأله 906
بردن عين نجس مانند خون در مسجد اگر بياحترامي به مسجد باشد حرام است ، و همچنين بردن چيزي كه نجس شده ، درصورتي كه بياحترامي به مسجد باشد حرام است.
مسأله 907
اگر مسجد را براي روضه‌خواني چادر بزنند وفرش كنند وسياهي بكوبند و اسباب چاي در آن ببرند ، در صورتي كه اين كارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشكال ندارد .
مسأله 908
بنابر احتياط واجب مسجد را به طلا نبايد زينت نمايند و همچنين نبايد صورت چيزهائي كه مثل انسان و حيوان روح دارد در مسجد نقش كنند . ونقاشي چيزهائي كه روح ندارد ، مثل گل و بوته مكروه است .
مسأله 909
اگر مسجد خراب هم شود نميتوانند آنرا بفروشند يا داخل ملك و جاده نمايند .
مسأله 910
فروختن در و پنجره و چيزهاي ديگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود ، بايد اينها را صرف تعمير همان مسجد كنند . وچنانچه بدرد آن مسجد نخورد ، بايد در مسجد ديگر مصرف شود ، ولي اگر بدرد مسجدهاي ديگر هم نخورد ، ميتوانند آنرا بفروشند و پول آن را اگر ممكن است صرف تعمير همان مسجد وگرنه صرف تعمير مسجد ديگر نمايند .
مسأله 911
ساختن مسجد و تعمير مسجدي كه نزديك به خرابي ميباشد مستحب است واگر مسجد طوري خراب شود كه تعمير آن ممكن نباشد ، ميتوانند آنرا خراب كنند و دوباره بسازند بلكه ميتوانند مسجدي را كه خراب نشده ، براي احتياج مردم خراب كنند و بزرگتر بسازند .
مسأله 912
تميز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است ، وكسي كه ميخواهد مسجد برود ، مستحب است خود را خوشبو كند ولباس پاكيزه و قيمتي بپوشد ، و ته كفش خود را وارسي كند كه نجاستي بآن نباشد ، و موقع داخل شدن به مسجد اول پاي راست و موقع بيرون آمدن ، اول پاي چپ را بگذارد ، و همچنين مستحب است از همه زودتر به مسجد آيد و از همه ديرتر از مسجد بيرون رود .
مسأله 913
وقتي انسان وارد مسجد ميشود ، مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند ، و اگر نماز واجب يا مستحب ديگري هم بخواند كافي است .
مسأله 914
خوابيدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد وصحبت كردن راجع به كارهاي دنيا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعري كه نصيحت و مانند آن نباشد مكروه است . و نيز مكروه است آب دهان و بيني و اخلاط سينه را در مسجد بيندازد و گمشده‌اي را طلب كند و صداي خود را بلند كند ولي بلند كردن صدا براي اذان مانعي ندارد .
مسأله 915
راه دادن بچه و ديوانه به مسجد مكروه است و كسي كه پياز و سير و مانند اينها خورده كه بوي دهانش مردم را اذيت ميكند مكروه است به مسجد برود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
من مسلمانم قبله ام یک گل سرخ جانمازم چشمه ، مهرم نور . دشت سجاده من . من وضو با تپش پنجره ها می گیرم در نمازم جریان دارد ماه ، جریان دارد طیف . سنگ از پشت نمازم پیداست : همه ذرات نمازم متبلور شده است . من نمازم را وقتی می خوانم که اذانش را باد ، گفته باشد سر گلدسته سرو من نمازم را ، پی (( تکبیرة الاحرام )) علف می خوانم پی (( قد قامت )) موج . سلام من به هر چه وبه هر کــــسی که با سحر تمام جسم و جان او پر از نماز می شود . . .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 74
  • کل نظرات : 26
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 46
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 58
  • بازدید ماه : 157
  • بازدید سال : 515
  • بازدید کلی : 132,680